30 januari 2006

30 januari

Igår så började "fixa internet dator projektet" dvs en Dell dimension XPS R450 från 1999.. Det var en värstingdator när jag köpte den. Den har hela 256 mb i RAM och 16 GB hårddisk samt DVD-läsare.

Den har också en zip-drive (det var under de 3 månaderna som alla trodde att zip-drive var ett under)

Den formaterades om och skulle installeras om för att stå i hallen så att alla (dvs jag och S som inte har datorer på våra rum) ska kunna surfa lite när vi vill..

När win 98 var installerat (ingen idé att köra i xp) så var det ju med Internet Explorer 4.0.. det innebar att det inte gick att läsa några webbsidor med den så för att kunna hämta hem IE 6.0 så fick jag gå ut och köpa en pc-tidning så att en skiva med nyttoprogram följde med...

Nästa problem var grafikkortet.. skiva hade jag så Nividia TNT Riva är installerat men efter 10 försök..

Ljudkortet är däremot ett stort problem.. trots att jag har installerat de drivrutiner som fanns så får jag inte igång ljudet. Tur att det finns USB-headset med inbyggda ljudkort så är den saken löst. Hörlurar och headset har jag ett gäng av...

När denna dator äntligen är klar ropar C och säger att ljudet är kass helt plötsligt i den nyaste datorn.. Den har ett TV-kort och det var efter att den anslöts till tv-uttaget i C's rum (som aldrig har varit använt) som ljudet blev kass. Efter mycket fipplande så fixades det och jag anslöt till tv-uttaget igen och då blev ljudet kass igen.. denna gång följde delar av uttaget med när jag drog ut sladden.

Återigen fick jag fippla för att få igång ljudet, dvs stoppa in headset så att det blir ett plingljud i datorn, starta itunes, dra ut headset så att det blir ett plingljud (jag fick göra detta 7 ggr innan plingljudet dök upp) och sen fungerade ljudet klock rent.

Jag kopplade nu datorn till ett annat TV-uttag och då fungerade allt. Idag ringde jag till comhem och väntar på att de på torsdag ska komma och laga uttaget..

SUCK över datorer...

Ny bild på min värmeplatta kommer i veckan.

Inga kommentarer: