23 november 2005

23 november

Idag är det onsdag... det innebär att vi äntligen (har väntat i 6 hela dagar) ska titta på lägenheten...

Det är så spännande samtidigt så vet jag inte om jag vill flytta av olika skäl men jag vill flytta av andra skäl... Suck, suck, suck...

Direkt efter visningen ska jag och R till ett gymnasium och titta. Det är mycket att tänka på när det gäller valet till gymnasium.

I lördags var jag och R på gymnasiemässan och tittade. Då vi bor i en kommun som erbjuder samtliga utbildningar så får inte R söka en utbildning i huvudstaden. Får och får.. Han får söka och kommer in om det finns platser kvar. Han kan inte söka på sina betyg. Efter att ha studerat antagningslistorna så ser jag att alla har reservplatser så han kommer inte in på första omgången och då är det nästan ingen chans att komma in.

Det roliga med mässan var att alla vände sig mot mig och frågade vad jag var intresserad av.. Jag hävdade hela tiden att det beror på att jag ser så otroligt ung ut... R trodde mer att det var för att jag bad kassen med info.material...

Friskolor får han söka var som helst de går inte på samma intagningspremisser som kommunala gymnasium. Det finns många bra friskolor och det finns i alla fall 2 på hans lista som han är intresserad av.

De lockar alltid med något, den ena friskolan lockar med bärbara datorer till alla elever som man disponerar som sin egen och kan köpa loss efter 3 år... Tur att bärbara datorer inte är så bra att spela spel på...

En annan lockar med körkortspaket till de elever som har godkänt i ALLA ämnen. Paketet innehåller teroriprov, teoriböcker samt 16 körlektioner...

Det var de skolorna R tyckte var bra

Sen till den friskolan som R tyckte var mindre bra...
Man slutar senast 13.00 om dagarna och vi har 1 ledig dag i veckan... Wow! Alla får körkortspaket oavsett studieresultat... Wow! Jag frågade hur de då kunde lära sig lika mycket som de som gick till 16.00 VARJE dag... Det gör de eftersom de har 2 veckor kortare sommarlov samt att höstlov, sportlov, påsklov används till att ta igen det som man har missat samt att göra omprov...

Kändes inte så seriöst och jag tror att man måste ha en skyhög diciplin själv och det är inte lätt att ha när man är 16-18 år och idrott, kompisar och annat lockar mera..

R är en mycket målmedveten 15-åring som vet att han vill ha en fin miljö i skolan, en bra utbildning och något som ger behörighet att läsa vidare på högskolan. Han är också inne på det att han måste orka i 3 år. Han har därför bestämt sig för natur eller teknik och det för att hans starka sidor är just de ämnena så därför får han det lättare där än på samhällsvetenskapligt program.

Nu ska jag fortsätta att tänka på lägenheten och jag tycker att det är skönt att det är visning idag så att min hjärna kan bry sig om annat...

Inga kommentarer: