07 februari 2006

7 februari

Nu är jag en certified scrummaster *voff*

Scrum är en utvecklingsteknik dvs att i den typ av utvecklingsprojekt jag har jobbat i tidigare så sitter vi först med kunden och tar fram en kravspec, sedan gör någon design, någon databasstruktur osv osv och sen när alla delar är klara (efter 6 mån) så presenteras resultatet för kunden och då hoppas vi att det var det som kunden ville ha..

Scrum är då att man tillsammans med kund tar fram vilka funktioner som är viktigast, näst viktiast osv osv.. sen så utvecklar man allt i 30 dagars löp (sprint) och då gör man de funktioner man tror sig hinna på 30 dagar och då ska allt göras på detta dvs test, dokumentation, implementation osv osv och sen kan kunden när som helst säga att nu är jag nöjd nu behöver ni inte göra mer så har vi en fullgod produkt.

Fördelarna är att kunden blir nöjdare, vi fångar upp behov tidigare mm mm

Jag är 300% för scrum efter en 2 dagars kurs.. ps scrum var väldigt kortfattat beskrivet så ni som kan detta bättre än mig var lugna, jag är medveten om att jag drog ihop allt ds.

Inga kommentarer: