21 december 2005

datorinstallation...

Nu när datorn äntligen kom tillbaka. Den felanmäldes den 29/11 och blev hämtas 2/12 idag blev den återlämnad *suck*. Dessutom är detta en relativ ny dator. Det är en hem-pc av värsting modell som levererades till vårt hem april 2005. Märket är HP..

Jag har alltid haft Dell, de andra datorerna som finns i hemmet är 3 och 6 år gamla men har alltid fungerat klockrent trots mina Y2K, Bios uppdateringar mm mm. Denna dator fungerade inte från första början. Dessutom har många av mina arbetskamrater haft stora problem med sina datorer.

Nu har de bytt hårddisk, uppgraderat Bios och kört en systemåterställning. Detta med systemåterställningen förvånade mig INTE. Alla problem jag har haft med datorn så svarar supporten enbart "Gör en systemåterställning" Det är det enda de kan säga och då är jag inte speciellt dum när det gäller datorer..

Nu har jag kommit så långt att jag har kört in alla windows update, virusprogram, konfigurerat hemnätverket... Snart blir det några program också men de 15 DVD skivor vi brände med filer som fanns på datorn får barnen köra in imorgon. Jag ska då tillbringa dagen med att rulla köttbullar och göra skinka..

Äldste sonen R går i nian och jobbar för fullt för att få bra betyg, dels för att kunna välja och vraka till gymnasiet men sen jagar han mvg för att få körlektioner. 1 mvg = 1 körlektion, 1 vg = 1/2 körlektion (tyck vad ni vill). Slutbetyget kommer i vår men hemkunskap har han inget mera nu så det betyget han fick i hemkunskap är slutbetyget. Som mycket stolt mor kan jag meddela att han fick mvg där. Han har verkligen kämpat för det och är väl värd det. Grattis R, det var en mycket bra julklapp till dig själv.

Kram till er alla

Inga kommentarer: